Międzyrzecki Rejon Umocniony

Międzyrzecki Rejon Umocniony – polska nazwa: Umocniony Łuk Odry i Warty (niem. Ostwall albo Festungsfront im Oder-Warte (FFOWB lub OWB)).

Wbrew zakazowi Traktatu Wersalskiego, Niemcy rozpoczęli w 1927 roku przygotowania do umocnienia swojej wschodniej granicy. Budowa MRU trwała etapami od 1934 r. W l. 1934-35 zostały wzniesione zostały w ramach tzw. linii Obra-Niesłysz pierwsze lekkie umocnienia, składające się z 12 schronów dla karabinów maszynowych z ukryciem dla armaty. Przystąpiono do budowy dziewięciu tam i sześciu mostów przesuwnych w Bródkach, Przetocznicy, koło Ciborza i trzy w Ołoboku. Otrzymywały one numerację zaczynającą się od cyfry 6 (prace trwały do przełomu l. 1938-39, zostały przerwane po wzniesieniu mostu 622 za Bródkami). W 19354 r. pozycję umocniono o dalsze 13 schronów, wyposażonych w kopuły pancerne. W 1936 roku rozpoczęły się prace nad wzniesieniem w 1936 r. tzw. Frontu ufortyfikowanego. Największe nagromadzenie ciężkich fortyfikacji zaplanowano na centralnym odcinku (odc. Wysoka) Łuku Odry-Warty. Zamierzano na 16 km odcinku wznieść 107 ciężkich schronów bojowych, tzw. Panzerwerke, łącznie z najpotężniejszymi o standardzie „A” – o stropach grubości 3,5 m i pancerzach o grubości 600 cm. Obiekty planowano wyposażyć w karabiny maszynowe, granatniki automatyczne, miotacze ognia, broń przeciwpancerną i artylerię. Wkrótce ruszyły prace nad schronami o standardzie „B”. Na centralnym odcinku połączono je tunelami. Zbudowano też zaporę przeciwpancerną, tzw. zęby smoka. Do 1938 roku wykonano większą część głównego systemu podziemnego. Szkielet fortyfikacji stanowiły 83 schrony obdarzone propagandową nazwą Panzerwerków. W maju 1938 roku na rozkaz Hitlera wstrzymano prace budowlane. Hitler kilkukrotnie wizytował budowę MRU (m.in. 30.01.1935) i był niezadowolony z postępu prac. Fortyfikacji nigdy nie wzniesiono zgodnie z pierwotnymi planami. W ramach doprowadzenia do gotowości bojowej wzniesiono kilkanaście schronów o odporności „B1”. Od 1943 roku podziemia MRU były wykorzystywane jako fabryka. Montowano tutaj silniki lotnicze. W poł. 1944 roku przystąpiono do przygotowania umocnień do obrony. Zabrakło jednak czasu na podjęcie na nowo rozbudowy pozycji. W styczniu 1945 schrony były obsadzone w bardzo niewielkie załogi. Walki trwały w dniach 29-31 stycznie 1945, podczas których opóźniono marsz radziecki i dzięki nim utrzymano linię Odry. Po wojnie część fortyfikacji uległo zniszczeniu. Pancerną stal niszczyli złomiarze. W l. 80 istniały plany umieszczenia w podziemiach MRU magazynu odpadów radioaktywnych. Obecnie większość MRU jest opuszczona. Na szczęście w dzisiejszych czasach część podziemi jest udostępniona dla turystów.

źródło: wikipedia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s