Cmentarz ewangelicki w Obornikach Śląskich

Pierwotny cmentarz ewangelicki mieścił się przy ówczesnym kościele ewangelickim. Dopiero na pocz. XIX w. teren ten okazał się za mały. Wówczas znaleziono teren przy ob. ul. Kasztanowej, który poświęcono 8.12.1830 roku. Wówczas cmentarz przykościelny został zamknięty. W 1900 roku na terenie przykościelnym stał już tylko jeden nagrobek, który 12 lat później przeniesiono na teren nowego cmentarza. W 1893 roku wzniesiono tutaj kościółek cmentarny. Cmentarz użytkowany był do roku 1945. Po II wojnie światowej cmentarz zamknięto. Obecnie zachowało się kilkanaście nagrobków w tym nagrobek jednego z właścicieli wsi – Karla von Schauberta. Na prośbę dawnych mieszkańców Obornik Śląskich 18.05.1998 roku odsłonięto obelisk upamiętniający pochowanych tutaj zmarłych z dwujęzycznymi napisami – w j. niemieckim i polskim.

Dwa zdjęcia cmentarza zimą 2010 roku:

Stan obecny (2012)

Obelisk zimą 2010 roku…

…i latem 2012 roku

Nagrobek Karla von Schauberta zimą 2010 roku…

…i latem 2012 roku

Kościółek cmentarny

Kościółek cmentarny został wzniesiony w 1893 roku. Już na pocz. XX w. podwyższono w nim podłogę, gdyż często zalewała go woda. Po 1945 roku zamknięty, a w l. 60 XX w. prawdopodobnie rozebrany (w 1959 roku jeszcze stał). Obecnie zachowały się po nim relikty murów.

Źródła:

Zdjęcie kościółka – http://wroclaw.hydral.com.pl

Zdjęcia cmentarza – moje własne 🙂

Informacje o jrokita

Mam 15 lat. Interesuję się architekturą drewnianą.
Ten wpis został opublikowany w kategorii Cmentarze, Oborniki Śląskie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Cmentarz ewangelicki w Obornikach Śląskich

  1. Jako 6-8 latek byłem na tym cmentarzu w ??? 1965-6 roku. Byłem tam ze swiom ojcem, wujkiem i jego mamą, która urodziła się w Obornikach Śląskich(Schlesien Obernik) w 1899r. Cmentarz wówczas był w całkiem dobrym stanie. Pamiętam,że na grobach babci rodziców (Schilderowie) robiony był porządek a mój ojciec wycinał jakieś samosiejki. Później chyba w 1994 roku byłem przejazdem przez Oborniki Śląskie i poprosiłem uczniów z miejscowej szkoły o wskazanie starego cmentarza. To co ujrzałem wprawiło mnie w osłupienie. Wszystko zdewastowane i tylko gdzie nie gdzie pod krzakami i w trawie można było dostrzec kawałki płyt nagrobnych. Może odnajdę tam płytę mojej babci rodziców ?? Babcia tam się urodziła ale wyszła za mąż dwa razy za Polaków i miała polskie obywatelstwo. W 1939 r odmówiła podpisania volkslisty i wraz z mężem (moim dziadkiem) i moim ojcem została wywieziona do Łużnej koło Gorlic(GG)

Skomentuj

